Rodzaje kontenerów morskich – jakie wykorzystuje się w transporcie?

Różnią się od siebie wielkością, budową i przeznaczeniem. Oprócz kontenerów standardowych w transporcie morskim mamy również do dyspozycji kontenery cysterny, wentylowane oraz te z otwartym dachem. Umożliwiają one bezpieczny przewóz towarów, niezależnie od ich rodzaju i gabarytów – zarówno drogą morską, jak i lądową. Jakie typy kontenerów wykorzystywane są w transporcie najczęściej? I jakie towary można nimi przewozić?

Kontenery uniwersalne

To kontenery ogólnego przeznaczenia, które wykorzystuje się do transportu ładunków drobnicowych. Towary przewożone są w nich luzem w formie sypkiej, a także w skrzyniach, workach czy kartonach – w przypadku mniejszych gabarytów. To bezpieczna i relatywnie tania forma przewozu towarów. Możliwe jest załadowanie produktów do różnych typów kontenera: 20′ DV, 40′ DV oraz 40′ HC.

Kontenery uniwersalne używa się również do przewozu cieczy przy pomocy flexitanków, czyli zbiorników poduszkowych, które dopasowują się do wielkości kontenera.

Kontenery open top (z otwartym dachem)

Sprawdzają się do przewozu ładunków o gabarytach większych niż sam kontener. Dach wykonany z wodoodpornej plandeki z linką umożliwia przykrycie towaru, nawet gdy wystaje on poza kontener. Potrzebny jest jednak dźwig do załadunku. To droższa forma przewozu, wykorzystywana zarówno w transporcie morskim, jak i kolejowym.

Kontener hard top

Alternatywa dla open top. Różni się od niego dachem. Konstrukcja kontenera składa się ze stalowego, wodoszczelnego, ale zdejmowanego dachu – co sprawia, że tym kontenerem można transportować towary wymagające szczelności podczas transportu. Sprawdza się w przypadku transportu ładunków ciężkich i wysokich. Sam towar można załadować zarówno przez dach, jak i przez drzwi – po demontażu górnej belki kontenera.

Kontenery chłodnicze

Wyglądają jak klasyczne kontenery, posiadają jednak ścianki wykonane z pianki poliuretanowej, które umożliwiają utrzymanie określonej temperatury we wnętrzu kontenera. Zakres temperatur jest bardzo szeroki i wynosi od -25 do nawet +40 stopni. Ładunki wymagające niższej temperatury przewożone są w kontenerach super-frezer, gdzie temperatura sięga nawet -70 stopni.

Kontenery flat rack

Wykorzystywane są wszędzie tam, gdzie niemożliwe jest załadowanie towaru do standardowego kontenera. Posiadają stabilną podłogę oraz krótsze boczne ścianki z mocowaniami, które ułatwiają bezpieczne załadowanie i przewiezienie towaru.

Kontenery zbiornikowe

Są to cysterny umieszczone w ramie standardowego kontenera. Przeznaczone do transportu ładunków płynnych posiadają ładowność nawet do 20 000 litrów. W tej grupie znajdują się również kontenery specjalne, przeznaczone do przewożenia artykułów spożywczych – oznaczone „potable liquid only”.

Kontenery platformowe

 

Najczęściej wykorzystuje się je do transportu morskiego ładunków wysokogabarytowych, gdy ze względu na specyfikę towaru nie jest możliwe załadowanie go do innych kontenerów. Ich zwarta budowa, wytrzymała podłoga i belki boczne z wieloma mocowaniami sprawiają, że dodatkowo można łączyć się ze sobą w tzw. tween deck i przewozić przy ich pomocy ładunki niekontenerowe.