Wysoka jakość usług logistycznych zależy od sposobu doboru środków transportu oraz optymalizacji kosztów przewozu. Z tych względów w logistyce coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym. W 2021 roku w Polsce transport intermodalny obejmował ponad 10% masy wszystkich przewożonych ładunków.
Co kryje się pod definicją transportu intermodalnego? Jakie ma zalety i wady? I czym różni się od transportu multimodalnego? Sprawdźmy.
Czym jest transport intermodalny? Definicja
Transport intermodalny to przewóz ładunków w tej samej jednostce ładunkowej z użyciem przynajmniej 2 różnych środków transportu. Najpopularniejszą jednostką przewozową jest kontener 20’, ale towar możemy również umieścić:
- na naczepie;
- na wymiennym nadwoziu;
- w pojemniku specjalnym.
Najważniejszą cechą tego typu transportu jest brak ingerencji w zawartość towaru. Obowiązuje jedna umowa przewozowa, a za wszystkie usługi logistyczne odpowiedzialny jest jeden wykonawca. Dodajmy, że transport intermodalny wymaga ujednolicenia jednostki towaru – najczęściej polega to na łączeniu kilku mniejszy ładunków w jeden większy.
Wyróżniamy kilka typów transportu modalnego. Jest to m.in. transport:
- drogowo – morski;
- drogowo – lotniczy
- szynowo – drogowy;
- szynowo – drogowo – morski.
Transport intermodalny a multimodalny – różnice
Zgodnie z definicją transport intermodalny jest zawężeniem transportu multimodalnego. W przypadku ładunków multimodalnych wprawdzie wykorzystuje się przynajmniej 2 środki transportu, możliwa jest jednak zmiana jednostki ładunkowej.
Warto wspomnieć również o transporcie kombinowanym. Jest to transport, w którym głównie wykorzystuje się kontenerowce lub kolej. Transport drogowy jest tutaj ostatecznością i zwykle dotyczy przewozu ładunków na ostatnim etapie transportu i to na ściśle określonych odległościach.
Zalety transportu intermodalnego
Liczne obserwacje i analizy pokazują, że transport intermodalny jest znacznie bezpieczniejszy dla środowiska. Ogranicza bowiem emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Jest też znacznie tańszy i bezpieczniejszy. Brak konieczności przeładunku sprawia, że towar staje się mniej podatny na uszkodzenia, niwelujemy też praktycznie ryzyko kradzieży.
Przy pomocy transportu intermodalnego możemy przewozić ładunki na duże odległości, co w przypadku jednego środka transportu byłoby niemożliwe. A do tego nadaje się on zarówno do transportu drobnicy, jak i cięższych towarów.
Wady transportu intermodalnego
Uwagę zwracają skomplikowane urządzenia konieczne do przeładunku towaru. Korzystanie z suwnic czy dźwigów wymaga odpowiedniej infrastruktury technicznej. Ważna jest nie tylko jej jakość, ale i przepustowość. Wadą jest także wydłużony czas transportu – wynikający ze sposobów rozładunku i załadunku towarów. A dodatkowo transport intermodalny nie pozwala na przewóz przesyłek specjalnych, np. żywych zwierząt.