Wpływ najnowszych regulacji ESG na branżę spedycji morskiej – analiza obowiązujących przepisów

1. Wprowadzenie do regulacji ESG w logistyce

W ostatnich miesiącach branża spedycji morskiej stanęła przed istotnymi zmianami regulacyjnymi, wynikającymi z globalnych wymogów ESG – środowiskowych, społecznych i zarządczych (ang. Environmental, Social, Governance). Spedycja morska jest jednym z głównych sektorów objętych tymi nowymi przepisami, co wiąże się z koniecznością dostosowania się do wymogów w zakresie emisji dwutlenku węgla, cyfryzacji procesów i poprawy warunków pracy. Wprowadzenie nowych przepisów, takich jak EU Emissions Trading System (ETS) oraz Electronic Trade Documents Act 2023, wyznacza kierunek rozwoju dla firm spedycyjnych na najbliższe lata, zmieniając zasady gry na rynku.

2. System handlu emisjami dwutlenku węgla – EU ETS w kontekście spedycji morskiej

Od stycznia 2024 roku, w ramach EU Emissions Trading System, firmy spedycyjne prowadzące transport morski do lub z Unii Europejskiej są zobowiązane do zakupu uprawnień do emisji dwutlenku węgla. ETS, będący częścią unijnej strategii ograniczania emisji, wymaga od właścicieli statków nabywania uprawnień dla wszystkich podróży do i z portów UE oraz dla 50% emisji pochodzących z międzynarodowych rejsów.

Zwiększone koszty operacyjne, wynikające z zakupu uprawnień, zmuszają firmy spedycyjne do poszukiwania rozwiązań zmniejszających emisje – jednym z kluczowych podejść jest przejście na bardziej zrównoważone paliwa i technologie. Właściwe zarządzanie spedycją morską w dobie nowych wymogów ESG wymaga także dbałości o minimalizowanie zużycia paliwa i optymalizację trasy transportu, aby zredukować emisje oraz koszty działalności.

Jakie zmiany przynosi ETS dla firm spedycyjnych?

Wprowadzenie ETS wiąże się z rosnącą presją na przedsiębiorstwa spedycyjne w zakresie redukcji emisji oraz planowania procesów logistycznych zgodnie z zasadami ESG. Konieczne będzie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i technologii ograniczających emisje oraz podjęcie strategicznych decyzji dotyczących floty. Transport ładunków ponadgabarytowych również zostanie objęty nowymi wymogami, co wymusza na firmach zmianę podejścia do organizacji takich transportów.

3. Elektroniczne dokumenty handlowe – Digitalizacja a bezpieczeństwo w branży logistycznej

Kolejną istotną zmianą, która wejdzie w życie w 2024 roku, jest wdrożenie Electronic Trade Documents Act w Wielkiej Brytanii, mającego na celu przyspieszenie procesów logistycznych oraz redukcję kosztów i ryzyka związanego z dokumentacją papierową. W ramach tej inicjatywy firmy mogą korzystać z cyfrowych dokumentów handlowych, co jest krokiem ku cyfryzacji logistyki.

Digitalizacja procesów w odprawach celnych pozwala na usprawnienie wymiany informacji między partnerami logistycznymi oraz szybszą i bezpieczniejszą obsługę transportów. Jednak pełne wdrożenie cyfrowych dokumentów wymaga inwestycji w nowoczesne systemy IT i odpowiednie zabezpieczenia przed cyberatakami. Bezpieczeństwo danych staje się kluczowym aspektem dla firm, które w pełni planują wdrożyć rozwiązania cyfrowe.

4. Wymogi ESG w sferze społecznej – dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników

Aspekty społeczne ESG obejmują szeroki wachlarz działań, mających na celu poprawę warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników w branży spedycyjnej. Przepisy wymagają od firm zapewnienia etycznych warunków zatrudnienia, co wiąże się z większą transparentnością oraz wprowadzeniem zasad ochrony pracowników. W sektorze spedycji morskiej oznacza to wdrożenie procedur, które mają na celu zmniejszenie ryzyka zawodowego i zwiększenie świadomości bezpieczeństwa.

Dbałość o zróżnicowanie i inkluzję pracowników staje się kluczowym elementem strategii HR w transporcie morskim do USA, gdzie rosnące wymogi społeczne nakładają odpowiedzialność na przedsiębiorstwa za zapewnienie równych szans i dostępu do pracy dla wszystkich grup społecznych. Inkluzja w branży, która tradycyjnie była zdominowana przez mężczyzn, staje się coraz ważniejsza, co może również wpływać na lepszą reputację firm spedycyjnych na rynku.

5. Korzyści finansowe wynikające z ESG – zielone obligacje i finansowanie preferencyjne

Wprowadzenie wymogów ESG oznacza również nowe możliwości finansowania dla firm, które dostosowują się do zrównoważonych praktyk. W sektorze spedycji morskiej pojawiają się zielone obligacje i preferencyjne kredyty, które mają wspierać rozwój ekologiczny i zrównoważone projekty logistyczne. Inwestorzy coraz częściej poszukują firm odpowiedzialnych środowiskowo, co sprawia, że firmy spedycyjne mogą zdobywać nowe środki na modernizację floty oraz inwestycje w bardziej zrównoważone paliwa i technologie.

Dla firm takich jak Dalton Logistics, wdrożenie praktyk ESG może przynieść przewagę konkurencyjną, nie tylko dzięki dostępowi do finansowania, ale także poprzez poprawę reputacji na rynku oraz zdobycie lojalności klientów. Warto również zaznaczyć, że zgodność z regulacjami ESG może przyciągnąć nowe talenty oraz zwiększyć retencję pracowników, co jest kluczowe w dobie niedoboru pracowników w logistyce.

6. Podsumowanie

Najnowsze przepisy ESG wprowadzają szereg wyzwań, ale i możliwości dla branży logistycznej i spedycji morskiej. Firmy, które odpowiednio dostosują swoje strategie do nowych regulacji, mogą uzyskać dostęp do preferencyjnego finansowania, a także budować pozytywną reputację na rynku. Dostosowanie się do regulacji w zakresie emisji, cyfryzacji oraz aspektów społecznych jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także inwestycją w przyszłość.

Dalton Logistics jako firma spedycyjna, dostosowująca się do najnowszych wymagań ESG, ma szansę umocnić swoją pozycję na rynku oraz przyciągnąć nowych klientów i partnerów biznesowych. Dowiedz się więcej o możliwościach w spedycji morskiej i jakie działania podejmuje Dalton Logistics w celu zapewnienia odpowiedzialnej logistyki.

Napisz lub zadzwoń do nas
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach

    Please prove you are human by selecting the house.


    odprawy celne i reprezentację fiskalną w portach europejskich

    frachty morskie po bardzo konkurencyjnych i stale uaktualnianych cenach

    aranżacja kontroli towarów, dokonywanych przez służby fitosanitarne, weterynaryjne, itp.

    magazynowanie i przeładunki towarów

    dowozy do/z portów – kontenery oraz drobnica morska LCL

    ubezpieczenia transportowe od wszelkich ryzyk