Spedycja morska i transport morski – różnice

Dla osób zajmujących się branżą TSL (transport – spedycja – logistyka) różnice w znaczeniu tych trzech pojąć są jasne. Na co dzień jednak możemy często usłyszeć ich mieszanie lub uznawanie za jednoznaczne. Jest to nie tyle, co uproszczenie, a błąd. Czym innym jest spedycja, a czym innym transport.

Choć są to pojęcia występujące często razem ich zakres znaczeniowy mocno się różni. A jest to istotne jeśli poszukujemy ofert spedycji morskiej lub transportu morskiego. Wraz z różnicą znaczeń będzie zmieniał się zakres usług i, co dla przedsiębiorców szczególnie ważne, cena takiej usługi. Czym zatem jest transport morski a czym spedycja morska? I czym spedycja różni się od transportu? Poniżej krótki tekst, w którym jasno to wyjaśniamy.

Transport morski jest częścią spedycji morskiej

Dokładnie! Transport morski jest częścią spedycji morskiej, jest pojęciem węższym znaczeniowo, jednocześnie wchodząc w zakres działalności spedycji. Transport jest tylko jedną z wielu innych czynności, jakie musi wykonać spedytor i jest integralną częścią jego działalności.

Najprostsza definicja transportu mówi, że jest to przemieszczanie ładunków lub ludzi z punktu A do B przy wykorzystaniu odpowiednich środków transportu, w przypadku transportu morskiego, będzie to fracht morski. Drogi morskie są najbardziej powszechną formą przemieszczania ładunków na arenie światowej. Specjalistyczne jednostki są w stanie przemieszczać dziesiątki tysięcy kilometrów najróżniejszego typu ładunki. Duża ładowność statków sprawia, że są najbardziej ekonomicznym środkiem przewozu towarów, szczególnie na dalekich dystansach.

Spedycja morska – co oprócz transportu morskiego wchodzi w jej skład?

Skoro transport jest tylko jedną z części spedycji, to co jeszcze należy do obowiązków spedytora? Na start oczywiście podejmuje on zlecenia i doradza w zakresie usługi, pomaga wybrać odpowiedni środek transportu i organizuje go dla klienta.

W zakres usługi spedycji morskiej będą wchodziły także nadawanie, odbieranie, przeładowanie, rozładowywanie oraz przekazywanie przesyłek. Kluczowym aspektem procesu jest tworzenie i procesowanie dokumentacji. Spedytor odpowiedzialny jest za wystawianie listów przewozowych oraz zawieranie umów spedycyjnych, ubezpieczenie towaru i przeprowadzenie kompleksowej odprawy celnej w przypadku transportów odbywających się na trasach międzynarodowych.

Firmy spedycyjne zajmują się również magazynowaniem ładunków i wszelkimi formalnościami z tym związanymi, awizowaniem przesyłek, sprzedażą towarów i cesją praw.

Świadczenie kompleksowej usługi wymaga od spedytorów podejmowania współpracy z przewoźnikami, agencjami ubezpieczeniowymi, agencjami celnymi, portami, terminalami, sieciami agentów, oraz organami państwowymi różnych krajów.

Znaczące różnice między przewoźnikami i spedytorami widoczne są w zakresie prawa, zawierania umówi i odpowiedzialności spoczywającej na usługodawcach. Spedytorzy nie tylko muszą przetransportować ładunki z jednego miejsca w kolejne, ale też odpowiadają za przeprowadzenie całego procesu zgodnie z obowiązującymi przepisami. Spedytor może być jednocześnie przewoźnikiem lub może podejmować współpracę z innymi podmiotami w celu wykonania takiej usługi.